Skip to content
Menu
s/y Polonus
  • Aktualności
  • Niesamowita historia Polonusa
  • Dawne rejsy Polonusa
    • Archiwalia blogowe
    • 2014 – Shackleton
      • Sir Ernest Shackleton
      • Narodziny wyprawy
      • Idea
      • Trasa rejsu
      • Etapy rejsu
      • Georgia Południowa
      • Media
    • 2011 – Śladami „Śmiałego”
      • W Argentynie
      • Zakupy w Limie
      • Po opłynięciu Hornu
    • 2010 – Islandia
    • 2008 – Spitsbergen
  • Kontakt
s/y Polonus

Niesamowita historia Polonusa

Jacht Polonus to stalowy kecz typu Bruceo, wybudowany dla Akademickiego Związku Sportowego w Poznaniu i zwodowany w 1991 roku. Przez wiele lat pływał z załogami AZS po Bałtyku, Morzu Północnym, Morzu Śródziemnym i Adriatyku. Zakupiony przez prywatnego armatora, został dostosowany do żeglugi wyprawowej i doskonale spisywał się podczas rejsów na Spitsbergen, dookoła Islandii, w wyprawie „Szlakiem Śmiałego” – na Horn, wokół Ameryki Południowej i do Antarktyki, a także podczas rejsu ku czci Ernesta Shackletona do Ameryki Południowej i na Antarktydę.

s/y Polonus rusza na wyprawę śladami Ernesta Shackletona

Podczas tej ostatniej wyprawy, na skutek awarii silnika, jacht zdryfował na skały Wyspy Króla Jerzego. Uszkodzoną jednostkę wciągnięto na brzeg w pobliżu Polskiej Stacji Antarktycznej im. H. Arctowskiego i prowizorycznie zabezpieczono. Dzięki wsparciu setek sympatyków żeglarstwa uczestniczących w akcji internetowej, na Antarktydę ruszyła 5-osobowa ekipa ratunkowa. W polarnych warunkach, dysponując bardzo ograniczonymi możliwościami technicznymi, żeglarze naprawili i ponownie, w styczniu 2016 roku, zwodowali Polonusa. Jacht po wieloetapowej podróży wrócił do Polski i od 2018 roku czekał na remont w Szczecinie.

Fundacja Żegluj z Nami Wielkopolsko zakupiła jacht na początku 2021 roku. Nowy armator s/y Polonus rozpoczął prace przy jachcie w marcu. Remont planowany jest na 3-4 lata.

Zależy nam na tym, by przygotować Polonusa na długie lata bezpiecznej i spokojnej eksploatacji, dlatego zakres prac jest bardzo szeroki. Oczywiście gruntownej naprawy wymaga kadłub i pokład, z oczywistych powodów należy wymienić takielunek i żagle, zostanie też całkowicie wymieniona zabudowa wnętrza – ale przy zachowaniu układu indywidualnych koi, charakterystycznego dla jachtu klubowego. Polonus dostanie również nowy silnik z przekładnią, agregat prądotwórczy, hydrauliczny system sterowania, ster strumieniowy i najnowocześniejszą elektronikę.

Maciej Olszewski, prezes Fundacji Żegluj z Nami Wielkopolsko

Inicjatorom remontu słynnego jachtu zależy na tym, by żeglowanie na współcześnie wyposażonym Polonusie było dostępne dla każdego, ze szczególnym uwzględnieniem młodzieży oraz żeglarzy darzących tę jednostkę sympatią i sentymentem. Fundacja, której celem statutowym jest popularyzacja żeglarstwa, planuje organizację rejsów edukacyjno-przygodowych dla debiutujących młodych załóg, rejsów szkoleniowych dla żeglarzy doskonalących swoje umiejętności morskie oraz rejsów rehabilitacyjno-terapeutycznych.

Remont jachtu Polonus jest prowadzony na przystani PTTK w Szczecinie-Dąbiu.

Aktualności

  • Przygotowania do malowania cz.2
  • Przygotowania do malowania cz.1
  • Kadłub – jak nowy!
  • VIP-y z wizytą na Polonusie
  • Przygotowania do zimy

UWAGA – oglądasz wersję niedokończoną

Cześć. Zależało nam, aby jak najszybciej udostępnić aktualne informacje dotyczące Polonusa. Niestety, z powodów technicznych nie udało nam się zgrać nowości z wpisami archiwalnymi. Dlatego na stronie mogą pojawiać się błędy w wyświetlaniu, za które z góry przepraszamy. Pracujemy nad tym!

Znajdź na stronie

©2023 s/y Polonus | Powered by WordPress and Superb Themes!